Kaikkien aikojen jättipotti

Haaste

Climate Leadership Coalition (CLC) ja Boston Consulting Group (BCG) julkaisivat keväällä 2023 selvityksen Suomen kestävän kasvun keihäänkärjistä. Tavoitteenamme oli nostaa vihreän kasvun potentiaali yhteiskunnalliseen keskusteluun eduskuntavaalien alla laajalti läpi Suomen ja yli puoluerajojen ja saada vaikuttava joukko suomalaisyrityksiä yhteisen viestin taakse. Haasteeksi nousi teeman vaikeaselkoinen kieli sekä kansan eriävät näkemykset aiheesta. Lisäksi vaalien alla laajan näkyvyyden ansainta oli tavallistakin vaikeampaa.

Yhteiskunnallinen näkemys

Suomella on monia haasteita ratkottavana tulevalla hallituskaudella: ikääntyvä yhteiskunta, velkataakka ja hidastuva talouskasvu. CLC:n ja BCG:n selvityksen mukaan vihreän siirtymän vientipotentiaali Suomelle on jopa miljardi euroa vuonna 2035, mikä auttaisi ratkomaan yhteiskuntamme haasteita. Yhdessä CLC:n kanssa löysimme raportin viestittävät helmet sekä viestinnän kanavat saadaksemme huomiota pääviestillemme – vihreään kasvuun sijoittamisen tärkeydelle sen koko potentiaalin saavuttamiseksi.

”Tavoittelimme kampanjalla sitä, että suuret suomalaiset yritykset saavat omalla äänellään sanoa tekevänsä vihreän kasvun mahdollisuudet todeksi. Tässä onnistuttiin hienosti, kun mukana on koko CLC:n jäsenkunta ja monet vielä erikseen logoillaan ja tarinoillaan.

 

Halusimme näkyä maakuntalehdissä, jotka edelleen ovat alueellisia viestin viejiä. Lisäksi mukaan tuli painavasti digi- ja ulkomainontaa, joiden kautta viestit jalkautuivat.”

 

– Tuuli Kaskinen, CEO, Climate Leadership Coalition

Luova ratkaisu

Käänsimme vaikeaselkoisen kielen helposti ymmärrettäväksi ja huomion kiinnittäväksi. Pääviestin lainasimme suomalaisille rakkaan loton maailmasta – syntyi Kaikkien aikojen jättipotti -kampanja. CLC:n ja BCG:n raportissa tunnistettujen viennin keihäänkärkien inspiroimissa alaviesteissä käytimme viittauksia suomalaiseen kulttuuriin, pop-kulttuurista urheilujuhliin.

Visuaalista ilmettä haluttiin tuoda mahdollisimman kauaksi lotosta – vihreä siirtymä ei ole lottoamista vaan sen vientipotentiaali on todistettu tosiasia.

PR-työssä toimme Suomen haasteet esiin liike-elämän vaikuttajien suulla ja tarjoilimme vihreän kasvun potentiaalin ratkaisuna haasteeseen.

Tulokset

Yhdessä CLC:n kanssa saimme koko 90:n yrityksen jäsenverkoston yhteisen viestin taakse ja 13 yritystä mukaan logoilla sekä osan case-tarinoilla.

Näkyvyys kattoi koko Suomen: Jo CLC:n ja BCG:n raportin julkaisuvaiheessa HS julkaisi laajan kirjoituksen, minkä jälkeen aiheesta keskusteltiin mediassa. 5 maakuntalehteä nosti mielipidekirjoituksemme juuri ennen kampanjan lanseerausta.

Tavoittavuus varmistettiin mainonnalla: ulkomainonta näkyi 16 kaupungissa, ja printti- ja digimainonta yli 30 maakuntalehdessä ympäri Suomen. Kumppaniyritysten osallistuminen viestin jakamiseen kotiutti kampanjalle näkyvyyden jättipotin, ja nosti aiheen yhteiskunnalliseksi puheenaiheeksi.

Lisätietoja

Julia Österlund
Senior Consultant
julia.osterlund@miltton.com