Autismisäätiö: Samalla aaltopituudella

Autismisäätiö on rakentanut viime vuosina tunnistettavaa ja ainutlaatuista brändiviestintää toimintansa tueksi. Keväällä ensi-iltansa saanut ja Autismisäätiön asiakkaiden tähdittämä yritysvideo on tärkeä osa viestinnän jatkumoa. Asiakkaille, omaisille, työntekijöille ja sidosryhmille suunnatun videon tarkoituksena on näyttää, miten Autismisäätiön lupaus ”Inspiroimme, välitämme, opimme, kuuntelemme” toteutuu käytännön arjessa.

Autismisäätiön arvokas asiantuntijuus on ennen kaikkea kykyä kuunnella – asiakasta, omaista, työkaveria. Autismisäätiö ohjaa, herkistää ja kannustaa jokaista jakamaan ja kuulemaan toisten tarinoita ja ideoita. Siksi päätimme nostaa kuuntelun myös yritysvideon kärkiteemaksi. Video avaa ikkunoita Autismisäätiön arkisiin, mutta lämpimiin hetkiin ja maailmoihin, joita tekee mieli jäädä tarkastelemaan. Videon muotokieli kuvastaa tapaa, jolla Autismisäätiö kuuntelee ja kohtaa asiakkaansa.

”Käsikirjoitus oli tunnelmaltaan ja kerronnaltaan Autismisäätiön asiakkaita kunnioittava. Se antoi positiivisen, mutta realistisen katsauksen työhömme ja palveluihimme. Tuotantoryhmä ennakoi asiakkaiden tarpeet ja ohjasi tilanteet herkkyydellä, mikä teki kuvauspäivistä erittäin jouhevia ja asiakkaillemme kokemuksellisia. Lopputuloksena syntyi yritysvideo, joka ei jätä ketään kylmäksi.” – Vesa Korhonen, yhteiskuntasuhdejohtaja Autismisäätiö

Kuvaustilanteet suunniteltiin yhdessä asiakkaan kanssa. Kuvauksissa ja lopullisen videon kuva- ja äänimaailmassa pyrittiin ottamaan huomioon mahdollisimman hyvin autismikirjon henkilöiden yksilölliset tarpeet. Esimerkiksi nopeita leikkauksia, välähteleviä kuvia ja kovia ääniä vältettiin. Pyrimme löytämään arkisista tilanteista kauniita ja merkityksellisiä hetkiä, aitoja tunnelmia, ihmisten välisiä kohtaamisia ja keskittymistä itselle mieluiseen toimintaan, ilman päälleliimattua draamaa. Äänimaailmassa vaalittiin pieniä ääniä ASMR-hengessä – hevosen turkin pyyhkäisy, paperin leikkaaminen, sisäänhengitys. Video onkin parasta katsoa hyvillä kuulokkeilla tai äänentoistolla.

Yritysvideon staroina loistavat Autismisäätiön asiakkaat ja valmentajat. Kuvauspäivän aamuna ilmassa oli jännitystä, mutta lopulta kuvaukset koettiin mieluisaksi, ja useampi videolla esiintyneistä on jo ilmoittautunut vapaaehtoiseksi, mikäli tulee lisää kuvaustarpeita.

Kommentteja Autismisäätiön asiakkailta:

”Kuvauspäivä tuntui jännittävältä ja mielenkiintoiselta. Vaikka olen paljon näitä tehnyt, oli kiva olla videossa mukana.”

 

”Ennen kuvauspäivää stressasin, että olin lupautunut esiintymään videossa. Tämä oli elämäni ensimmäinen kerta videossa. Ennen kuvauspäivää pelkäsin kuvauspäivää ja ajattelin: ’EI, EI, en osallistu’. Kun päivä koitti, muutin mieleni. Vallilan valmentajat tukivat ja rohkaisivat. Kun kuuntelin ohjaajan ohjeita, huomasin että esiintyminen oli helppoa ja kivaa.”

 

”Kameramiehet osasivat kertoa, miten ollaan kameran edessä ja toivotaan että tulee lisää tällaisia.”

 

Tekijät

Copywriter: Eveliina Lempiäinen
Project Manager: Heidi Hernesaho
Director: Mikko Laine
D.o.P.: Anton Thompson-Coon
Producer: Antti Ohtonen
Editor: Pyry Lepistö
Sound Designer: Tomi Seppälä
Graphic Designer: Aya Brace
Music: Otso Koskelo, Atomic Spa Studios

Lisätietoa tarjoaa

Mikko Laine
Videotuotantojen johtaja
mikko.laine@miltton.com