Älä kerro Martille – Ennätyksiä rikkonut varainkeruukampanja maailmanrauhan puolesta

Pieni ja itsenäinen voittoa tavoittelematon järjestö CMI tekee rauhanvälitystä ja konfliktinratkaisutyötä kriisialueilla ympäri maailman. Koska merkittävä osa järjestön rahoituksesta tulee Suomen valtiolta, vaikuttivat hallituksen tekemät kehitysyhteistyöleikkaukset CMI:n toimintamahdollisuuksiin merkittävästi. Vaikeassa taloudellisessa tilanteessa järjestön onneksi osoittautui suomalaisten kiintymys järjestön perustajaan, presidentti Martti Ahtisaareen, jonka 80-vuotissyntymäpäivät olivat kesäkuussa 2017.

Haaste:

Ennen Älä kerro Martille -kampanjaa CMI ei ollut tehnyt yksityishenkilöille suunnattua markkinointia tai varainhankintaa. Perustajaansa Martti Ahtisaarta lukuun ottamatta järjestö olikin varsin tuntematon suuren yleisön keskuudessa.

Oman haasteensa toi myös se, että konfliktinratkaisutyö on vaikeasti kommunikoitava aihe. Se on huippuasiantuntijuutta, jossa käsitellään abstrakteja tai huippusalaisia aiheita. CMI:n toiminnasta ei voida juuri viestiä ulospäin tai tarjota konkreettisia tietoja julkisuuteen työn lopputulosta vaarantamatta. Tehtävänämme oli keksiä keinot, joilla CMI:stä tehdään sen työtä ja tavoitteita kunnioittaen konkreettinen, kiinnostava ja koskettava.

Kampanjan tavoitteet:

  • Varainhankinta CMI:n konfliktinratkaisutyön turvaamiseksi
  • Nostaa CMI:n ja sen tekemän työn tunnettuutta Suomessa
  • Saada suomalaiset innostumaan konfliktinratkaisutyöstä ja ymmärtämään CMI:n merkittävä rooli kansainvälisenä rauhanvälittäjänä

Strateginen ja luova ratkaisu:

  • Liitetään hanke Martti Ahtisaaren rakastettuun persoonaan ja hyödynnetään markkinoinnissa hänen mainettaan rauhanneuvottelijana
  • Valjastetaan varainhankintakampanja Martti Ahtisaaren syntymäpäivälahjaksi ja huolehditaan, että hanke pysyy Ahtisaarelta salassa
  • Erotutaan muista kampanjoista kevyen ja leikkisän huumorin avulla
  • Yksinkertaistetaan CMI:n kompleksiset toiminnot mitattaviksi yksiköiksi: rauhanneuvottelukierroksiksi

Reaaliaikainen tulosseuranta

Kampanjan verkkosivuilla varainhankintatavoitetta käytettiin CMI:n tekemän työn konkretisointiin. Tavoitteeksi asetettiin 200 000€, joka tarkoittaa CMI:n omien laskelmien mukaan viittä rauhanneuvottelukierrosta.

Julkinen salaisuus

Kampanja ja yllätyslahja pysyivät Martti Ahtisaarelta salassa hänen syntymäpäiväjuhlallisuuksiinsa asti, yhteensä 57 päivän ajan. Käytössä oli ainoastaan digitaaliset mediat, sillä entisen presidentin tiedettiin seuraavan vain sanomalehtiä, radiota ja TV-ohjelmia. Jotta lahja pysyisi salaisuutena, median edustajia pyydettiin jättämään kampanja mainitsematta Ahtisaaren suosimissa kanavissa. Iso, yhteinen yllätyslahja sai ihmiset sitoutumaan kampanjaan ja seuraamaan sen etenemistä sosiaalisessa mediassa aktiivisesti.

Lahjanluovutus streamattiin suorana lähetyksenä sekä Facebookissa sekä Yle Areenassa. Sadat tuhannet suomalaiset pääsivät mukaan juhliin virtuaalisesti ja he näkivät entisen presidentin vilpittömän aidon ilon.

Tulokset:

  • 57 päivää säilynyttä syntymäpäiväyllätystä ja 1 yllätetty Martti
  • 631,877 euroa = 15,8 rauhanneuvottelukierrosta, joka ylitti tavoitteet 316%:lla
  • Yli 10 000 yksityistä lahjoittajaa ja 30 yritystä
  • Ansaitun median kattavuus: 27 miljoonaa henkilöä
  • Lahjan luovutuksesta tehty livelähetys keräsi yli 100 000 katselua Facebookissa.

 

Kiinnostuitko? Mikko Hakkarainen kertoo sinulle lisää.

mikko.hakkarainen(at)milttoncreative.fi
+358 40 748 8641